Buna ziua,
Am o intrebare referitor la investitii
in actiuni.As vrea sa stiu daca se poate investi in actiuni din alte tari ale uniunii europene actiuni din China sau Statele Unite si daca raspunsul este “da” prin ce firme de broker se pot face tranzactiile.
Va multumesc,
Max
Servus Bujor,
Da, raspunsul este afirmativ, insa limitativ si societatile de brokeraj din Romania au acces direct pe alte piete prin intermediul unor parteneri straini. Ex Vanguard ofera acces la bursa din Sofia, posibil sa fie si altele. Exista in perspectiva posibilitatea sa putem tranz la bursa din Viena insa cred ca mai dureaza. Este bine de vazut si la alte SSIF. Problema este mai mult legata de societ de brokeraj roamanesti sa-si adapteze platformele de tranz la cele de la bursele respective. Exista posibilitatea sa devii direct client la o societate straina de brokeraj cum ar fi saxo trader prin intermediul KTD si astfel si la alte piete straine cautate de tine …
de ce piata americana scade dupa ce FED-ul a micsorat dobinda?
in fond scaderea dobinzii e ceruta de situatia pietei financiare si e o rezolvare a problemei actuale ,nu?
eu cred ca DJ ar fi trebuit sa creasca.
Servus CATA,
Am incercat un raspuns mai amplu astazi in rubrica “Buna dimineatza cititori matinali“.
Sper sa fie pe masura asteptarilor tale. Concluzia este ca inca sunt multe probleme negative la nivelul pietelor financiar-bancare iar masura aplicata de FED nu se ridica la nivelul asteptarilor investitorilor de pe bursa. Un 0.5% ar fi fost mai bun, insa astfel FED a ales un compromis intre redresarea economiei si a influentei unui dolar slab corelat cu presiunea cresterii inflatiei … Ramane de vazut ce va fi insa lucrurile nu sunt deloc favorabile si imi este teama ca FED va mai interveni inca odata cat de curand si cred cu o reducere mai mare.
Servus din nou,
Intelesul de LONG si SHORT este valabil pentru pietele cu risc mai ridicat unde pa baza instrumentele oferite poti sa vinzi aceste instrumente chiar daca nu le-ai cumparat (asa cum se intampla pe piata spot/actiuni). Avantajul acesta este permis pentru a te proteja la scaderea preturilor actiunilor ca active suport folosite de investitori la un portofoliu diversificat.
Operatiunea de a vinde aceste instrumente (contracte futures pe piata de la Sibiu) atunci cand piata spot scade se numeste SHORT. Castigul se incaseaza atunci cand inchizi pozitiile, adica cumperi la preturi mai jos decat cele de vanzare (de preferinta). din pacate unii inchid mai sus de pretul de vanzare atunci cand piata in loc sa coboare va urcam, adica ma merge invers directiei gandite de cel in cauza. De aceea se foloseste stopp lossul care este un ordin de activare in piata atunci cand pretul stabilit este atins. Fireste ca daca intru short (adica vand 1,2 — n contracte futures) voi fixa SL mai sus de pretul de vanzare , sa zicem la 5% din capitalul investit (de regula se fixeaza la 30, 50, 100 puncte fata de pretul de vanzare, in functie de pasul de cotare si tipul contractului).
LONG inseamna operatiunea inversa, tot pe piata FUTURES sau FOREX si cel in cauza CUMPARA contracte cand piata URCA evident, adica cand sunt sigur ca este asa. S aici voi folosi SL fixat sub pretul de cumparare.
Mai multe date le vei gasi la rubrica FUTURES de pe blog.
va rog sa apreciati daca bursa va creste pina in martie 2008 sau asistam la o tendinta descrescatoare pina in august si unde vedeti BET-FI la un nivel de echilibru in urmatoarea luna ?
Servus Cata,
greu de estimat de acum pentru primul trimestru cu atat mai mult pentru luna august unde specialistii straini vad o schimbare favorabila a situatiei actuale care inca este influentata de criza subprime americana. Este un fenomen caruia nici Paulson nu poate sa-i dea de capat asa usor. Pe de alta parte anul 2008 este un an al incertitudinilor cu atat mai mult cu cat nu se stie inca daca va fi sau nu recesiune economica la nivel SUA. Daca va fi atunci cred ca nimeni nu poate estima cat va scade bursa in general.
Pe de alta parte si economia tarii noastre nu se prezinta foarte atractiv, un semnal la oferit de curand chiar Isarescu, numai guvernanti nu recunosc aceste probleme. Imi este teama ca pe fondul disputelor politice la nivel de varf tara noastra poate sa sufere in anumite conditii chiar si activarea clauzei de salvgardare ori in aceste conditii este putin probabil sa poti estima ceva pe termen mai mare de 1 luna de zile.
O analiza a indicelui BET-FI am facut-o in rubrica Bursa de la Romania Libera online si imi mentin punctul de vedere in sensul ca si luna februarie va si o luna influentata de stirile autohtone nu prea favorabile ce vor veni mai mult din partea rez macroeconomice. Cred ca va conta ce va stabili FED pe 29 sau 30 ianuarie si desigur Isarescu pe 4 februarie la urmatoarea intalnire publica.
In concluzie, daca vrei o parere personala, atunci eu gandesc ca vom avea primele 2 luni cu evolutii incerte si nesigure fara a vedea in final o revenire pe un trend clar crescator major, probabil spre sf lunii februarie sa vedem o stabilitate a indicelui BET-FI. Care va fi nivelul sau de echilibru? Cred ca zona lui poate deveni o zona de echilibru intre 70.000 si 73.000 , dar nu stiu inca daca acesta nu se poate schimba din nou.
cred ca ar trebui sa ne dam cu totii un pas inapoi , sa tragem aer adinc si sa gindim putin la rece.
Am asistat la multe zile de cadere a BVB
Cred ca e de ajuns; unii inca mai vor sa iasa .
Foarte bine , pot sa iasa dar mai multe sanse sunt de acum ca titlurile sa creasca decit sa mai scada.
In plus Dow jones ne joaca feste : ba creste , ba scade iar noi (azi 28 ian creste cu 52puncte la ora 11 a.m. NEW YORK ) DJ STOXX scade cu doar 43 puncte la ora 4 p.m.ora Londrei.
Cred ca valul cel mare a trecut.
E timpul sa ne orientam pe un orizont mai lung de timp , sa trecem pe pozitii long ,nu?
Ce parere aveti ?
Servus Cata,
Eu nu am de gand sa dau inapoi chiar daca piata noastra de capital are de ce sa se teama pe TS si ma refer aici la doi factori : efectele pietelor financiare asupra economiei tarii noastre si existenta unei supraincalziri a economiei autohtone, care a devenit astfel nesustenabila pentru planurile/prognozele impuse de conditia integrarii in UE. Ori acestea sunt cunoscute si se vad si de cei din afara.
Ai dreptate ca pe TM si cu atat mai mult pe TL investitia pe bursa este mai buna decat celelalte tipuri de plasamente din Romania, insa de peste 3-4 ani ne chinuim sa facem imbunatatiri acestei burse si s-o aducem in atentia mai multor investitori potentiali, dar dupa cate se vede rezultatul este zero si cu atat mai mult in acest an a carei atentie va fi dirijata in alta parte.
Fiind vb de evolutia indicilor bursieri din lume, mai reprezentativi, ei nu reflecta decat asteptarile majoritatii investitorilor in aceste instrumente cu risc mediu si ridicat iar situatia se stie. De la un maxim de 14130 puncte la DJIA acesta a scazut in ultimile 3 luni pana la un minim alarmant sub 12000 puncte cand multi nu vedeau aceste minime anul trecut. In total deprecierea maxima este de aproape 18% si aceasta inseamna sau semnaleaza pentru cunoscatori mai mult decat o scadere statistica. Interpretarea este mai jos.
Aici este esenta lucrurilor si incerc sa-mi aduc aminte ceea ce spunea Gann despre ciclicitate economica sau a pietelor de capital puternice si anume ca …
cele mai des intalnite cicluri si destul de puternice sunt ciclurile de 10 ani, iar in interiorul acestora urmatoarele sunt cele de 5 ani (iata ca de la incheierea ultimului ciclu si destul de puternic, cel din 2003, au trecut …. 5 ani, adica anul 2008 ar fi o repetare a ciclului). Desigur ca in interiorul ciclului de 5 ani exista si alte cicluri mai mici pana ajungem la cele de zeci de zile, de 7 zile etc.
Important este sa le intelegi, sa le accepti (altfel nu ar exista o evolutie) si sa sti cum sa le estimezi din timp pentru a actiona cand trebuie.
Multi analisti au sesizat ca anul 2008 ar putea fi si o repetare a evenimentelor din 1998 punand accent pe faptul ca anul trecut DJIA a avut o volatilitate foarte mare comparabila argumentand ca aceasta ar trebui sa marcheze primele semnale pentru incheierea unui ciclu al evolutiei pietelor si inceperea altuia.
Evolutiile zilnice ale indicilor americani, pentru noi care suntem obisnuiti doar cu +/5% sau +/-8%, nu consideram deosebita o variatie medie zilnica de +/- 1% sau 2% al DJIA, in schimb o volatilite mare saptamanala sau lunara cu atat mai mult una de 90 de zile ar trebui sa sara in ochi.
Asa ca dupa mine o acalmie a pietei la un moment dat trebuie privita in timp ca evolutie ciclica si mai ales pe o perioada mai mare de timp deoarece acestea sunt cele mai grave si care tin mai mult timp putand estima in ce loc te afli fata de punctul de minim sau maxim al perioadei. Dupa mine minimele cele mai de jos inca nu au fost atinse in acest an si ma gandesc doar la un singur element :
- efectul raportarii rez macroeconomice americane pe trim IV (Q4) asupra nu numai pietei de pe Wall Street ci si asupra celorlalte piete puternice (sa nu uitam scaderea burselor cand bursa din China a scazut cu 9,5% si atunci inca nu era aceasta stare de sprit).
Totodata sa nu uitam ca inca exista mari dubii privind existenta unei recesiuni economice. Este de la sine inteles ca atata timp cat preturile la care au scazut cu peste 20% in 5 luni, rata somajului a crescut si nu se va opri aici, cand pretul la petrol creste si pune presiune asupra economiei si asa instabila si afectata pe o scadere a consumului, dar si de unele masuri FED luate cam tarziu, pentru a nu uita de continuarea influentei crizei ipotecare si in alte sectoare si zone … toate acestea vor conduce la un GDP negativ in ultimul trimestru al anului 2007 (fiind si primul trimestru in care GDP va scade) …. oare care va fi reactia investitorilor din toate pietele ?
La aceasta as adauga efectul reducerii din nou a dobanzii FED care ar putea fi urmata (in conjunctura actuala) si de o reducere a dobanzii BCE. Aceste semnale teoretic estimate acum ar putea impinge pietele mult mai jos decat minimele atinse in luna ianuarie.
Asa ca dupa parerea mea nu as recomanda intrarea decat dupa analizarea acestor fenomene si a reactiei din pietele internationale, desigur daca vom avea realizat apoi un rebound REAL si STRONG la nivel bursa autohtona (BET, BETFI si BETC).
COMENTARIILE DE MAI SUS SUNT PARERI PERSONALE SI NU DECIZII DE INVESTITII pentru NIMENI.
Servus Cata,
Se demonstreaza inca odata ca IMP incearca sa nu fie complet transparent asupra performantelor reale pe anul 2007.
1. Nu pot vb de profituri fie ele si din reevaluarea terenurilor pana cand nu am venituri din vanzarea acestora, adica pana cand nu le si vand si sa stiu cat am obtinut efectiv pe ele. Smecheria cu reevaluarea terenurilor a fost si va fi folosita si de alti emitenti pentru a “infrumuseta” unele rezultate mai putin bune. In acest sens marii investitori la IMP nu au fost pacaliti.
2. Nu se vb de natura veniturilor, sursa obtinerii lor dar mai ales de datoriile pe termen scurt si lung ale firmei si care pot afecta rezultatul net.
Daca te uiti la compunerea profitului vei vedea ca profitul net include profitul de reevaluare de 309.2 mil. lei, care asa cum spuneam este putin fortat. Pentru ca profitul net de 259.2 mil. lei sa poata fi folosit la dezvoltare ar insemna sa dispun de el si la IMP nu pot face acest lucru. Este doar pe hartie.
In plus avem o crestere a cheltuielilor financiare cu 154% si pierderea de 15.8 mil lei exista
De asemenea nu spune cat trebuie sa ramburseze din credite in 2008 dar vb de incasari de 14 mil. euro si apoi estimeaza ca va incheia doar 30% din contracte in 2008, restul in 2009-2010.
Si inca ceva care merita reflectat este ca “proiectele care vor incepe in 2008 nu vor aduce un profit semnificativ pentru anul in curs ” , adica nu se vor finaliza ceea ce inseamma alte cheltueili neacoperite cu venituri la sf de an.
Deci, rezultatele raportate de IMP nu sunt complete si suficient de transparente inducand in eroare pe cel care este mai putin avizat cu o analiza fundamentala fapt sanctionat ca atare de piata.
am o suma de bani in actiuni si inca 10 % din aceasta in cash.
ce ma sfatuiti sa fac?
(toate actiunile sunt pe minus , bineinteles )
sa cumpar la titluri pe care le am cu asa-zisul scop de a reduce pretul mediu sau sa cumpar o alta actiune? ( cum ar fi corect ? ).
mentionez ca oricum o sa cumpar ceva , urmind a ma hotari cind.
oricum , dupa ce termin toata suma voi fi ft. linistit , cred.
multumesc
Servus Cata,
In primul rand conteaza si despre ce suma esta vorba. Sa sti ca nu esti singurul care are actiuni pe minus deoarece multi investitori nu se asteptau la asa mari deprecieri si in loc sa se protejeze la timp, adica sa vanda pe pierderi la nivelul riscului asumat (de ex. 10%), au acceptat sa pastreze actiunile in portofoliu sperand ca acestea sa-si revina, iar pierderile fie si potentiale s-au majorat la peste 30-40%, in medie, ele fiind mult mai greu de acceptat. Cred ca esti in aceasta situatie si daca pana acum ai rabdat sa-ti scada randamentul de ce nu ai mai astepta inca ceva timp?. Se spune si este o regula de baza ca daca o investitie intra pe pierdere si nu doresti s-o marchezi sau nu accepti sa ai pierderi atunci transformi acea investitie intr-una pe termen lung.
Cred ca noi investitorii romani ne-am obisnuit in ultimii ani sa vedem cresteri de 100% sau chiar mai mult si pierderi de maxim 30-40% care nu au fost decat corectii secundare ale trendului primar. Iata ca bursa mai are si downtrenduri serioase, lungi si abrupte si trebuie sa ne gandim mai SERIOS ca bursa reflecta in primul rand MEDIUL ECONOMIC GLOBAL. Cand acesta are unele probleme ele se reflecta pe burse in general, afectand majoritatea pietelor si in special pe cele slabe si cu o capitalizare scazuta dependente de capitalul strain investitional.
Daca acceptam ca asteptarile investitorilor sunt mult mai mari decat cresterile din economie de ce nu am accepta si invers, daca economia, in general, scade sau este fragila si temerile sau aversiunea investitorului sunt mai mari decat in realitate si acestea sunt mai agresive decat optimismul lor cand creste.
Deci, dupa parerea mea, atata timp cat am stiut ca voi intra in piata fara a sti ce directie va avea si pe aceasta baza am acceptat si pierderile nu numai castigurile, cu atat mai mult cu cat acestea sunt mari in acest moment, de ce sa nu le accept in continuare cel putin potential daca nu chiar material, in functie de gradul de suportabilitate. Cine nu are incredere in economia unei tari acela mai bine sa investeasca pe alte instrumente. Cine nu a intrat in piata doar cu disponibilul si nu accepta sa marcheze unele pierderi la timp acela nu va deveni un castigator.
Referitor la cei 10% cash ti-as recomanda sa-i pastrezi chiar daca nu ai liniste si atata timp cat bursa nu are un rebound serios sa nu-i investesti decat daca esti convins ca ceea ce faci este bine si directia aleasa este cea cu a bursei. Dar, NICIODATA pe un trend coborator, ca cel de acum sa nu faci ajustarea costului mediu deoarece procentual s-ar putea sa-l diminuezi fie si pe moment insa daca trendul DOWN isi va continua drumul atunci ajustarea relativa se va anula rapid, iar cea nominala va fi mai mare. Cand vorbim de bani vorbim la valoarea lor nominala si nu relativa. Una este sa ai 1000 lei pierdere la o actiune care reprezinat doar 15% din valoarea investitiei si alta este sa ai 100 lei care reprezinta 40% din valoarea altei investitii. Extrapoland situatia este la fel la portofolii cu capital diferit.
Deci corect este sa ai rabdare, sa transformi investitiile cu pierderi mari in investitii pe termen lung (piata de capital are istoric/memorie si pe unde a trecut s-ar putea sa mai treaca). Deocamdata ciclicitatea economica de 7 ani (vezi criza din 2001) sau de 10 ani (vezi criza din 1998) ori de 20 ani (criza din 1987) spune ca vom avea o slabiciune a acesteia si ca pietele isi vor atinge unele minime. Asa ca cel mai important este sa nu corectezi costul mediu pe scaderea pretului actiunii ci atunci cand bursa va creste sustinut sau iti plasezi banii intr-o alta investitie mai performanta.
Am avut doua mai mari deprecieri (ianuarie, martie 2008). Probabil mai urmeaza inca una prin august, dupa cum spun unii analisti, asa ca vom trece prin asa ceva si vom lasa apoi ca minimele sa fie inlocuite de unele topuri, iar maximele istorice de anul trecut sa fie si ele BATUTE de bursa, insa dupa cum se stie aceste reveniri au nevoie de mai mult timp decat deprecierea pentru a-si reveni complet in functie de masurile guvernelor tarilor mai afectate de aceste crize si deocamdata SUA si Anglia au mai mult de suferit.
In ultimii 30 de ani cea mai mare durata a unei deprecieri bursiere a fost de 16 luni. Nu stiu si nu pot spune cand se va incheia cea actuala insa bursa noastra fiind mai mult depreciata decat celelalte din jur si avand o economie cu o crestere importanta este posibil sa-si revina mai repede si cred ca asteptarile investitorilor sunt majoritatea de aceasta factura. Deci RABDARE si fara ajustarea costului mediu pe scaderea generala a bursei/burselor. Pastreaza cashul ca este bine sa-l ai cand isi vor reveni bursele.
BUna seara Traian,
in final am ajuns si pe acest site spre marea mea bucurie sau in contra. Cu cit mai mult citesc cu atat inteleg mai putin si ma cred un om de afaceri .Detin o companie care importa utilaje piscicole si stie ce valori sint in bazine, ferme producatorilor. Un cunoscut a facut un audit pentru o companie SA si rezultatul a pus pe bursa 13mill de actiuni, in cadrul unei oferte Publice de vanzare. Compania este International Caviar Corporation si nu gasesc modalitatea de a ma inscrie pe lista actionarilor=sa cumpar o parte mai ales ca cunosc ferma din Magesti unde sint culturile de sturion de acum 20 ani cind inca era fazanerie. Un pic de ajutor daca va permite timpul , sa incep aceasta tranzactie. cu deosebita consideratie, m
Servus Miki,
Problema cu cititul mai mult si priceputul mai putin, in faza ta actuala este fireasca/normala pentru acest domeniu si lucrurile se vor aseza pe baze solide daca vei incerca sa aprofundezi doar 2-3 elemente care ti se par cu adevarat esentiale in munca ta de a descoperii “secretele” acestui domeniu.
Fiindca esti un om de afaceri cred ca este usor de acceptat ca si o investitie la bursa este o piata a cererii si ofertei. Diferenta este ca in calitate de ofertant sau de cel care cere trebuie sa sti ca unul pierde si celalalt castiga, adica ecuatia este 0. Problema pentru tine ca om de afaceri pe bursa este in primul rand cum sa faci sa NU PIERZI nu cum sa CASTIGI deoarece riscul aici este mult mai mare decat la o afacere obisnuita.
Trebui sa sti si sa accepti ca pierzi, iar profitul nu-ti poate veni decat dupa o munca continua si serioasa studiind si aplicana regulile de baza ale bursei.
Referitor la dorinta ta de a deveni actionar la acea societate te rog sa astepti 1-2 zile pentru a ma documenta mai serios. OK!
Stimate Dle Traian,Multumesc raspunsul promt. In mprincipiu singura sansa de a cumpara din aceste actiuni este Bursa cum relateaza auditul , din acest motiv am venit “pe lumea “de bursa.Investitia actiuni va fi clar benefic intre 5-7 ani cind efectivul are productie de icre si se valorifica prin sacrificare. Avand investitori germani de origine si cunoscind locatia este una care va sta pe picioare solide si cind toate afecerile noastre de acum poate va disparea .In caz ca doriti va pot trimite pe un email privat auditul .
Cu s-au fara audit actiunea AMAL, a emitentului ales de dvs., este tranzactionabila inca din 18 decembrie 2007 cand pretul a fost de 0.0596 lei si se poate gasi pe platforma XMBS la Rasdaq, categ. III. de la Bursa din Bucuresti.
Aveti dreptate ca cea mai facila cale de a deveni actionar la AMAL este de a deveni clientul unui SSIF - societate de brokeraj si pe baza unui cont deschis la acest intermediar puteti acumula direct actiuni la societatea in cauza.
Trendul actual este unul de crestere continua insa maximul nu a ajuns la nivelul maximului de 2.98 lei Intraday din noiembrie 2008, obtinut la 1 an de la listare.
Este, dupa cum bine spuneti, un domeniu in care investesti pe termen lung si nu mediu.
Pretul actual este fluctuant tocmai din acest motiv insa eu personal m-as dirija pe acumulari treptate avand in vedere unele corectii care s-ar putea sa vina, insa decizia va apartine.
Astazi de exemplu s-au facut pana acum 2 tranzactii. Adica in nota obisnuita, ceea ce inseamna ca sunt fie pur speculative sau cei care renunta la actiuni nu vad potentialul acestei societati.
Profitul pe actiune in acest an este unul deosebit, de 900% de la 0.1013 la 0.9100 lei si NIMENI nu stie daca va mai creste sau nu pana la finele anului. Eu personal inclin sa cred ca DA.
Un investitor adevarat va cumpara actiuni pe bursa la acest emitent avand in vedere deprecierea mare care a avut-o anul trecut in noiembrie, dar mai ales managementul acestui emitent.
Am studiat mai atent societatea si fara a face recomandari eu as cumapara partial actiuni chiar si la pretul actual din ASK de la 1.33 lei, insa as astepta si alte pachete de actiuni pentru o corectie viitoare, poate nu la fel ca cea din noiembrie 2008.
Din pacate, dupa opinia mea, sper sa gresesc, avand in vedere modul in care se tranzactioneaza zilnic AMAL doar la cateva zeci de mii de actiuni in 1-2 tranzactii aceste afaceri se fac in culise si cu cateva zile inainte. Noi le spunem crosuri in care cumparatorul si vanzatorul se cunosc inainte de a se face tranzactia si stiu exact momentul si modul cum se face cumpararea/vanzarea.
Asa ca cine altcineva doreste sa cumpere zeci de mii de actiuni odata este supus hazardului. Dar daca iti doresti asa de mult o actiune vei gasi si caile pentru a deveni actionar fara a astepta un pret anume. Deci BUY de aici inainte.
scuzati ca abia acum revin , am fost prins in maramures la un proiect de ferma.
Va multumesc raspunsul si recomandarea. O singura intrebare mai am.Avem un broker in Oradea de bursa. Spuneti-mi si mie cum verific daca firma este acredita. E vizavi de politie deci ar trebui sa am incerdere in ei ?
cu stima,n.m.
Fiind vorba de Oradea si deoarece nici in lista BVB sau pe site/ul CNVM in judetul Bihor nu apare nici o societate acreditata este bine sa se faca o verificare direct la CNVM la
Persoana desemnată cu informarea directă a publicului:
November 7th, 2007 at 6:56 am
Buna ziua,
Am o intrebare referitor la investitii
in actiuni.As vrea sa stiu daca se poate investi in actiuni din alte tari ale uniunii europene actiuni din China sau Statele Unite si daca raspunsul este “da” prin ce firme de broker se pot face tranzactiile.
Va multumesc,
Max
November 7th, 2007 at 9:17 am
Servus Bujor,
Da, raspunsul este afirmativ, insa limitativ si societatile de brokeraj din Romania au acces direct pe alte piete prin intermediul unor parteneri straini. Ex Vanguard ofera acces la bursa din Sofia, posibil sa fie si altele. Exista in perspectiva posibilitatea sa putem tranz la bursa din Viena insa cred ca mai dureaza. Este bine de vazut si la alte SSIF. Problema este mai mult legata de societ de brokeraj roamanesti sa-si adapteze platformele de tranz la cele de la bursele respective. Exista posibilitatea sa devii direct client la o societate straina de brokeraj cum ar fi saxo trader prin intermediul KTD si astfel si la alte piete straine cautate de tine …
December 13th, 2007 at 7:48 pm
va rog sa explicati ce inseamna sa fii short si long , si cum cistigi in aceste ipostaze. multumesc
December 13th, 2007 at 7:54 pm
de ce piata americana scade dupa ce FED-ul a micsorat dobinda?
in fond scaderea dobinzii e ceruta de situatia pietei financiare si e o rezolvare a problemei actuale ,nu?
eu cred ca DJ ar fi trebuit sa creasca.
December 14th, 2007 at 8:29 am
Servus CATA,
Am incercat un raspuns mai amplu astazi in rubrica “Buna dimineatza cititori matinali“.
Sper sa fie pe masura asteptarilor tale. Concluzia este ca inca sunt multe probleme negative la nivelul pietelor financiar-bancare iar masura aplicata de FED nu se ridica la nivelul asteptarilor investitorilor de pe bursa. Un 0.5% ar fi fost mai bun, insa astfel FED a ales un compromis intre redresarea economiei si a influentei unui dolar slab corelat cu presiunea cresterii inflatiei … Ramane de vazut ce va fi insa lucrurile nu sunt deloc favorabile si imi este teama ca FED va mai interveni inca odata cat de curand si cred cu o reducere mai mare.
December 14th, 2007 at 8:43 am
Servus din nou,
Intelesul de LONG si SHORT este valabil pentru pietele cu risc mai ridicat unde pa baza instrumentele oferite poti sa vinzi aceste instrumente chiar daca nu le-ai cumparat (asa cum se intampla pe piata spot/actiuni). Avantajul acesta este permis pentru a te proteja la scaderea preturilor actiunilor ca active suport folosite de investitori la un portofoliu diversificat.
Operatiunea de a vinde aceste instrumente (contracte futures pe piata de la Sibiu) atunci cand piata spot scade se numeste SHORT. Castigul se incaseaza atunci cand inchizi pozitiile, adica cumperi la preturi mai jos decat cele de vanzare (de preferinta). din pacate unii inchid mai sus de pretul de vanzare atunci cand piata in loc sa coboare va urcam, adica ma merge invers directiei gandite de cel in cauza. De aceea se foloseste stopp lossul care este un ordin de activare in piata atunci cand pretul stabilit este atins. Fireste ca daca intru short (adica vand 1,2 — n contracte futures) voi fixa SL mai sus de pretul de vanzare , sa zicem la 5% din capitalul investit (de regula se fixeaza la 30, 50, 100 puncte fata de pretul de vanzare, in functie de pasul de cotare si tipul contractului).
LONG inseamna operatiunea inversa, tot pe piata FUTURES sau FOREX si cel in cauza CUMPARA contracte cand piata URCA evident, adica cand sunt sigur ca este asa. S aici voi folosi SL fixat sub pretul de cumparare.
Mai multe date le vei gasi la rubrica FUTURES de pe blog.
January 8th, 2008 at 8:38 pm
va rog sa apreciati daca bursa va creste pina in martie 2008 sau asistam la o tendinta descrescatoare pina in august si unde vedeti BET-FI la un nivel de echilibru in urmatoarea luna ?
January 9th, 2008 at 7:36 pm
Servus Cata,
greu de estimat de acum pentru primul trimestru cu atat mai mult pentru luna august unde specialistii straini vad o schimbare favorabila a situatiei actuale care inca este influentata de criza subprime americana. Este un fenomen caruia nici Paulson nu poate sa-i dea de capat asa usor. Pe de alta parte anul 2008 este un an al incertitudinilor cu atat mai mult cu cat nu se stie inca daca va fi sau nu recesiune economica la nivel SUA. Daca va fi atunci cred ca nimeni nu poate estima cat va scade bursa in general.
Pe de alta parte si economia tarii noastre nu se prezinta foarte atractiv, un semnal la oferit de curand chiar Isarescu, numai guvernanti nu recunosc aceste probleme. Imi este teama ca pe fondul disputelor politice la nivel de varf tara noastra poate sa sufere in anumite conditii chiar si activarea clauzei de salvgardare ori in aceste conditii este putin probabil sa poti estima ceva pe termen mai mare de 1 luna de zile.
O analiza a indicelui BET-FI am facut-o in rubrica Bursa de la Romania Libera online si imi mentin punctul de vedere in sensul ca si luna februarie va si o luna influentata de stirile autohtone nu prea favorabile ce vor veni mai mult din partea rez macroeconomice. Cred ca va conta ce va stabili FED pe 29 sau 30 ianuarie si desigur Isarescu pe 4 februarie la urmatoarea intalnire publica.
In concluzie, daca vrei o parere personala, atunci eu gandesc ca vom avea primele 2 luni cu evolutii incerte si nesigure fara a vedea in final o revenire pe un trend clar crescator major, probabil spre sf lunii februarie sa vedem o stabilitate a indicelui BET-FI. Care va fi nivelul sau de echilibru? Cred ca zona lui poate deveni o zona de echilibru intre 70.000 si 73.000 , dar nu stiu inca daca acesta nu se poate schimba din nou.
January 28th, 2008 at 7:18 pm
cred ca ar trebui sa ne dam cu totii un pas inapoi , sa tragem aer adinc si sa gindim putin la rece.
Am asistat la multe zile de cadere a BVB
Cred ca e de ajuns; unii inca mai vor sa iasa .
Foarte bine , pot sa iasa dar mai multe sanse sunt de acum ca titlurile sa creasca decit sa mai scada.
In plus Dow jones ne joaca feste : ba creste , ba scade iar noi (azi 28 ian creste cu 52puncte la ora 11 a.m. NEW YORK ) DJ STOXX scade cu doar 43 puncte la ora 4 p.m.ora Londrei.
Cred ca valul cel mare a trecut.
E timpul sa ne orientam pe un orizont mai lung de timp , sa trecem pe pozitii long ,nu?
Ce parere aveti ?
January 29th, 2008 at 12:41 am
Servus Cata,
Eu nu am de gand sa dau inapoi chiar daca piata noastra de capital are de ce sa se teama pe TS si ma refer aici la doi factori : efectele pietelor financiare asupra economiei tarii noastre si existenta unei supraincalziri a economiei autohtone, care a devenit astfel nesustenabila pentru planurile/prognozele impuse de conditia integrarii in UE. Ori acestea sunt cunoscute si se vad si de cei din afara.
Ai dreptate ca pe TM si cu atat mai mult pe TL investitia pe bursa este mai buna decat celelalte tipuri de plasamente din Romania, insa de peste 3-4 ani ne chinuim sa facem imbunatatiri acestei burse si s-o aducem in atentia mai multor investitori potentiali, dar dupa cate se vede rezultatul este zero si cu atat mai mult in acest an a carei atentie va fi dirijata in alta parte.
Fiind vb de evolutia indicilor bursieri din lume, mai reprezentativi, ei nu reflecta decat asteptarile majoritatii investitorilor in aceste instrumente cu risc mediu si ridicat iar situatia se stie. De la un maxim de 14130 puncte la DJIA acesta a scazut in ultimile 3 luni pana la un minim alarmant sub 12000 puncte cand multi nu vedeau aceste minime anul trecut. In total deprecierea maxima este de aproape 18% si aceasta inseamna sau semnaleaza pentru cunoscatori mai mult decat o scadere statistica. Interpretarea este mai jos.
Aici este esenta lucrurilor si incerc sa-mi aduc aminte ceea ce spunea Gann despre ciclicitate economica sau a pietelor de capital puternice si anume ca …
cele mai des intalnite cicluri si destul de puternice sunt ciclurile de 10 ani, iar in interiorul acestora urmatoarele sunt cele de 5 ani (iata ca de la incheierea ultimului ciclu si destul de puternic, cel din 2003, au trecut …. 5 ani, adica anul 2008 ar fi o repetare a ciclului). Desigur ca in interiorul ciclului de 5 ani exista si alte cicluri mai mici pana ajungem la cele de zeci de zile, de 7 zile etc.
Important este sa le intelegi, sa le accepti (altfel nu ar exista o evolutie) si sa sti cum sa le estimezi din timp pentru a actiona cand trebuie.
Multi analisti au sesizat ca anul 2008 ar putea fi si o repetare a evenimentelor din 1998 punand accent pe faptul ca anul trecut DJIA a avut o volatilitate foarte mare comparabila argumentand ca aceasta ar trebui sa marcheze primele semnale pentru incheierea unui ciclu al evolutiei pietelor si inceperea altuia.
Evolutiile zilnice ale indicilor americani, pentru noi care suntem obisnuiti doar cu +/5% sau +/-8%, nu consideram deosebita o variatie medie zilnica de +/- 1% sau 2% al DJIA, in schimb o volatilite mare saptamanala sau lunara cu atat mai mult una de 90 de zile ar trebui sa sara in ochi.
Asa ca dupa mine o acalmie a pietei la un moment dat trebuie privita in timp ca evolutie ciclica si mai ales pe o perioada mai mare de timp deoarece acestea sunt cele mai grave si care tin mai mult timp putand estima in ce loc te afli fata de punctul de minim sau maxim al perioadei. Dupa mine minimele cele mai de jos inca nu au fost atinse in acest an si ma gandesc doar la un singur element :
- efectul raportarii rez macroeconomice americane pe trim IV (Q4) asupra nu numai pietei de pe Wall Street ci si asupra celorlalte piete puternice (sa nu uitam scaderea burselor cand bursa din China a scazut cu 9,5% si atunci inca nu era aceasta stare de sprit).
Totodata sa nu uitam ca inca exista mari dubii privind existenta unei recesiuni economice. Este de la sine inteles ca atata timp cat preturile la care au scazut cu peste 20% in 5 luni, rata somajului a crescut si nu se va opri aici, cand pretul la petrol creste si pune presiune asupra economiei si asa instabila si afectata pe o scadere a consumului, dar si de unele masuri FED luate cam tarziu, pentru a nu uita de continuarea influentei crizei ipotecare si in alte sectoare si zone … toate acestea vor conduce la un GDP negativ in ultimul trimestru al anului 2007 (fiind si primul trimestru in care GDP va scade) …. oare care va fi reactia investitorilor din toate pietele ?
La aceasta as adauga efectul reducerii din nou a dobanzii FED care ar putea fi urmata (in conjunctura actuala) si de o reducere a dobanzii BCE. Aceste semnale teoretic estimate acum ar putea impinge pietele mult mai jos decat minimele atinse in luna ianuarie.
Asa ca dupa parerea mea nu as recomanda intrarea decat dupa analizarea acestor fenomene si a reactiei din pietele internationale, desigur daca vom avea realizat apoi un rebound REAL si STRONG la nivel bursa autohtona (BET, BETFI si BETC).
COMENTARIILE DE MAI SUS SUNT PARERI PERSONALE SI NU DECIZII DE INVESTITII pentru NIMENI.
February 22nd, 2008 at 10:27 pm
nu inteleg de ce au scazut atit de mult actiunile IMPACT si mai ales in ultima perioada , adica dupa 4 februarie 2008.
February 23rd, 2008 at 10:32 am
Servus Cata,
Se demonstreaza inca odata ca IMP incearca sa nu fie complet transparent asupra performantelor reale pe anul 2007.
1. Nu pot vb de profituri fie ele si din reevaluarea terenurilor pana cand nu am venituri din vanzarea acestora, adica pana cand nu le si vand si sa stiu cat am obtinut efectiv pe ele. Smecheria cu reevaluarea terenurilor a fost si va fi folosita si de alti emitenti pentru a “infrumuseta” unele rezultate mai putin bune. In acest sens marii investitori la IMP nu au fost pacaliti.
2. Nu se vb de natura veniturilor, sursa obtinerii lor dar mai ales de datoriile pe termen scurt si lung ale firmei si care pot afecta rezultatul net.
Daca te uiti la compunerea profitului vei vedea ca profitul net include profitul de reevaluare de 309.2 mil. lei, care asa cum spuneam este putin fortat. Pentru ca profitul net de 259.2 mil. lei sa poata fi folosit la dezvoltare ar insemna sa dispun de el si la IMP nu pot face acest lucru. Este doar pe hartie.
In plus avem o crestere a cheltuielilor financiare cu 154% si pierderea de 15.8 mil lei exista
De asemenea nu spune cat trebuie sa ramburseze din credite in 2008 dar vb de incasari de 14 mil. euro si apoi estimeaza ca va incheia doar 30% din contracte in 2008, restul in 2009-2010.
Si inca ceva care merita reflectat este ca “proiectele care vor incepe in 2008 nu vor aduce un profit semnificativ pentru anul in curs ” , adica nu se vor finaliza ceea ce inseamma alte cheltueili neacoperite cu venituri la sf de an.
Deci, rezultatele raportate de IMP nu sunt complete si suficient de transparente inducand in eroare pe cel care este mai putin avizat cu o analiza fundamentala fapt sanctionat ca atare de piata.
April 10th, 2008 at 5:06 pm
am o suma de bani in actiuni si inca 10 % din aceasta in cash.
ce ma sfatuiti sa fac?
(toate actiunile sunt pe minus , bineinteles )
sa cumpar la titluri pe care le am cu asa-zisul scop de a reduce pretul mediu sau sa cumpar o alta actiune? ( cum ar fi corect ? ).
mentionez ca oricum o sa cumpar ceva , urmind a ma hotari cind.
oricum , dupa ce termin toata suma voi fi ft. linistit , cred.
multumesc
April 12th, 2008 at 3:11 pm
Servus Cata,
In primul rand conteaza si despre ce suma esta vorba. Sa sti ca nu esti singurul care are actiuni pe minus deoarece multi investitori nu se asteptau la asa mari deprecieri si in loc sa se protejeze la timp, adica sa vanda pe pierderi la nivelul riscului asumat (de ex. 10%), au acceptat sa pastreze actiunile in portofoliu sperand ca acestea sa-si revina, iar pierderile fie si potentiale s-au majorat la peste 30-40%, in medie, ele fiind mult mai greu de acceptat. Cred ca esti in aceasta situatie si daca pana acum ai rabdat sa-ti scada randamentul de ce nu ai mai astepta inca ceva timp?. Se spune si este o regula de baza ca daca o investitie intra pe pierdere si nu doresti s-o marchezi sau nu accepti sa ai pierderi atunci transformi acea investitie intr-una pe termen lung.
Cred ca noi investitorii romani ne-am obisnuit in ultimii ani sa vedem cresteri de 100% sau chiar mai mult si pierderi de maxim 30-40% care nu au fost decat corectii secundare ale trendului primar. Iata ca bursa mai are si downtrenduri serioase, lungi si abrupte si trebuie sa ne gandim mai SERIOS ca bursa reflecta in primul rand MEDIUL ECONOMIC GLOBAL. Cand acesta are unele probleme ele se reflecta pe burse in general, afectand majoritatea pietelor si in special pe cele slabe si cu o capitalizare scazuta dependente de capitalul strain investitional.
Daca acceptam ca asteptarile investitorilor sunt mult mai mari decat cresterile din economie de ce nu am accepta si invers, daca economia, in general, scade sau este fragila si temerile sau aversiunea investitorului sunt mai mari decat in realitate si acestea sunt mai agresive decat optimismul lor cand creste.
Deci, dupa parerea mea, atata timp cat am stiut ca voi intra in piata fara a sti ce directie va avea si pe aceasta baza am acceptat si pierderile nu numai castigurile, cu atat mai mult cu cat acestea sunt mari in acest moment, de ce sa nu le accept in continuare cel putin potential daca nu chiar material, in functie de gradul de suportabilitate. Cine nu are incredere in economia unei tari acela mai bine sa investeasca pe alte instrumente. Cine nu a intrat in piata doar cu disponibilul si nu accepta sa marcheze unele pierderi la timp acela nu va deveni un castigator.
Referitor la cei 10% cash ti-as recomanda sa-i pastrezi chiar daca nu ai liniste si atata timp cat bursa nu are un rebound serios sa nu-i investesti decat daca esti convins ca ceea ce faci este bine si directia aleasa este cea cu a bursei. Dar, NICIODATA pe un trend coborator, ca cel de acum sa nu faci ajustarea costului mediu deoarece procentual s-ar putea sa-l diminuezi fie si pe moment insa daca trendul DOWN isi va continua drumul atunci ajustarea relativa se va anula rapid, iar cea nominala va fi mai mare. Cand vorbim de bani vorbim la valoarea lor nominala si nu relativa. Una este sa ai 1000 lei pierdere la o actiune care reprezinat doar 15% din valoarea investitiei si alta este sa ai 100 lei care reprezinta 40% din valoarea altei investitii. Extrapoland situatia este la fel la portofolii cu capital diferit.
Deci corect este sa ai rabdare, sa transformi investitiile cu pierderi mari in investitii pe termen lung (piata de capital are istoric/memorie si pe unde a trecut s-ar putea sa mai treaca). Deocamdata ciclicitatea economica de 7 ani (vezi criza din 2001) sau de 10 ani (vezi criza din 1998) ori de 20 ani (criza din 1987) spune ca vom avea o slabiciune a acesteia si ca pietele isi vor atinge unele minime. Asa ca cel mai important este sa nu corectezi costul mediu pe scaderea pretului actiunii ci atunci cand bursa va creste sustinut sau iti plasezi banii intr-o alta investitie mai performanta.
Am avut doua mai mari deprecieri (ianuarie, martie 2008). Probabil mai urmeaza inca una prin august, dupa cum spun unii analisti, asa ca vom trece prin asa ceva si vom lasa apoi ca minimele sa fie inlocuite de unele topuri, iar maximele istorice de anul trecut sa fie si ele BATUTE de bursa, insa dupa cum se stie aceste reveniri au nevoie de mai mult timp decat deprecierea pentru a-si reveni complet in functie de masurile guvernelor tarilor mai afectate de aceste crize si deocamdata SUA si Anglia au mai mult de suferit.
In ultimii 30 de ani cea mai mare durata a unei deprecieri bursiere a fost de 16 luni. Nu stiu si nu pot spune cand se va incheia cea actuala insa bursa noastra fiind mai mult depreciata decat celelalte din jur si avand o economie cu o crestere importanta este posibil sa-si revina mai repede si cred ca asteptarile investitorilor sunt majoritatea de aceasta factura. Deci RABDARE si fara ajustarea costului mediu pe scaderea generala a bursei/burselor. Pastreaza cashul ca este bine sa-l ai cand isi vor reveni bursele.
November 23rd, 2009 at 11:40 pm
BUna seara Traian,
in final am ajuns si pe acest site spre marea mea bucurie sau in contra. Cu cit mai mult citesc cu atat inteleg mai putin si ma cred un om de afaceri .Detin o companie care importa utilaje piscicole si stie ce valori sint in bazine, ferme producatorilor. Un cunoscut a facut un audit pentru o companie SA si rezultatul a pus pe bursa 13mill de actiuni, in cadrul unei oferte Publice de vanzare. Compania este International Caviar Corporation si nu gasesc modalitatea de a ma inscrie pe lista actionarilor=sa cumpar o parte mai ales ca cunosc ferma din Magesti unde sint culturile de sturion de acum 20 ani cind inca era fazanerie. Un pic de ajutor daca va permite timpul , sa incep aceasta tranzactie. cu deosebita consideratie, m
November 24th, 2009 at 10:04 am
Servus Miki,
Problema cu cititul mai mult si priceputul mai putin, in faza ta actuala este fireasca/normala pentru acest domeniu si lucrurile se vor aseza pe baze solide daca vei incerca sa aprofundezi doar 2-3 elemente care ti se par cu adevarat esentiale in munca ta de a descoperii “secretele” acestui domeniu.
Fiindca esti un om de afaceri cred ca este usor de acceptat ca si o investitie la bursa este o piata a cererii si ofertei. Diferenta este ca in calitate de ofertant sau de cel care cere trebuie sa sti ca unul pierde si celalalt castiga, adica ecuatia este 0. Problema pentru tine ca om de afaceri pe bursa este in primul rand cum sa faci sa NU PIERZI nu cum sa CASTIGI deoarece riscul aici este mult mai mare decat la o afacere obisnuita.
Trebui sa sti si sa accepti ca pierzi, iar profitul nu-ti poate veni decat dupa o munca continua si serioasa studiind si aplicana regulile de baza ale bursei.
Referitor la dorinta ta de a deveni actionar la acea societate te rog sa astepti 1-2 zile pentru a ma documenta mai serios. OK!
November 24th, 2009 at 10:55 am
Stimate Dle Traian,Multumesc raspunsul promt. In mprincipiu singura sansa de a cumpara din aceste actiuni este Bursa cum relateaza auditul , din acest motiv am venit “pe lumea “de bursa.Investitia actiuni va fi clar benefic intre 5-7 ani cind efectivul are productie de icre si se valorifica prin sacrificare. Avand investitori germani de origine si cunoscind locatia este una care va sta pe picioare solide si cind toate afecerile noastre de acum poate va disparea .In caz ca doriti va pot trimite pe un email privat auditul .
November 24th, 2009 at 1:44 pm
Servus Miki,
Cu s-au fara audit actiunea AMAL, a emitentului ales de dvs., este tranzactionabila inca din 18 decembrie 2007 cand pretul a fost de 0.0596 lei si se poate gasi pe platforma XMBS la Rasdaq, categ. III. de la Bursa din Bucuresti.
Aveti dreptate ca cea mai facila cale de a deveni actionar la AMAL este de a deveni clientul unui SSIF - societate de brokeraj si pe baza unui cont deschis la acest intermediar puteti acumula direct actiuni la societatea in cauza.
Trendul actual este unul de crestere continua insa maximul nu a ajuns la nivelul maximului de 2.98 lei Intraday din noiembrie 2008, obtinut la 1 an de la listare.
Este, dupa cum bine spuneti, un domeniu in care investesti pe termen lung si nu mediu.
Pretul actual este fluctuant tocmai din acest motiv insa eu personal m-as dirija pe acumulari treptate avand in vedere unele corectii care s-ar putea sa vina, insa decizia va apartine.
Astazi de exemplu s-au facut pana acum 2 tranzactii. Adica in nota obisnuita, ceea ce inseamna ca sunt fie pur speculative sau cei care renunta la actiuni nu vad potentialul acestei societati.
Profitul pe actiune in acest an este unul deosebit, de 900% de la 0.1013 la 0.9100 lei si NIMENI nu stie daca va mai creste sau nu pana la finele anului. Eu personal inclin sa cred ca DA.
Un investitor adevarat va cumpara actiuni pe bursa la acest emitent avand in vedere deprecierea mare care a avut-o anul trecut in noiembrie, dar mai ales managementul acestui emitent.
Am studiat mai atent societatea si fara a face recomandari eu as cumapara partial actiuni chiar si la pretul actual din ASK de la 1.33 lei, insa as astepta si alte pachete de actiuni pentru o corectie viitoare, poate nu la fel ca cea din noiembrie 2008.
Din pacate, dupa opinia mea, sper sa gresesc, avand in vedere modul in care se tranzactioneaza zilnic AMAL doar la cateva zeci de mii de actiuni in 1-2 tranzactii aceste afaceri se fac in culise si cu cateva zile inainte. Noi le spunem crosuri in care cumparatorul si vanzatorul se cunosc inainte de a se face tranzactia si stiu exact momentul si modul cum se face cumpararea/vanzarea.
Asa ca cine altcineva doreste sa cumpere zeci de mii de actiuni odata este supus hazardului. Dar daca iti doresti asa de mult o actiune vei gasi si caile pentru a deveni actionar fara a astepta un pret anume. Deci BUY de aici inainte.
November 29th, 2009 at 10:34 pm
scuzati ca abia acum revin , am fost prins in maramures la un proiect de ferma.
Va multumesc raspunsul si recomandarea. O singura intrebare mai am.Avem un broker in Oradea de bursa. Spuneti-mi si mie cum verific daca firma este acredita. E vizavi de politie deci ar trebui sa am incerdere in ei ?
cu stima,n.m.
November 29th, 2009 at 11:33 pm
Servus Miki,
Toti intermediarii - firmele de brokeraj din Romania trebuie sa fie acreditate de CNVM
Lista lor este afisata pe site-ul BVB la linkul
http://bvb.ro/Intermediaries/SSIFuri.aspx
Insa actualizata si cu toate datele de identificare le vei gasi pe site/ul CNVM la linkul
http://www.cnvmr.ro/RCNVM/listaentitjud.php
Fiind vorba de Oradea si deoarece nici in lista BVB sau pe site/ul CNVM in judetul Bihor nu apare nici o societate acreditata este bine sa se faca o verificare direct la CNVM la
Persoana desemnată cu informarea directă a publicului:
D-na Luminiţa Ciocan
Tel: (021)326.68.74
Fax: (021) 326.68.48,326.68.49
Din pacate nici eu nu am auzit ca Oradea ar avea asa ceva autorizat. Poate ma insel.
Nu cred ca ar fi rau daca mi-ai spune numele firmei sa verific si eu.